Siirry pääsisältöön

Heinäteatteri / Theatre of Hay #galleriakouta #poikilomuseo


Heinäteatterin `Syksyn Kauniit ja Rohkeat` syntyi viime syksynä, koronavuoden toisen aallon merkeissä. Lähiluonnossa urheasti kukkivat, pikkupakkasten murjomat pihasauniot heijastelivat samoja tuntoja kuin lockdownin kurittamat kaupunkilaisetkin.
Metsä näyttäytyi erilaisten tilojen kudelmana; jokaisessa metsän huoneessa näytti olevan jokin tarina meneillään.
Syksyn Kauniit ja Rohkeat on tehty kollaasitekniikalla: lähimetsistä ja puutarhoista löydetyillä prässätyillä kasveilla ja roskalavoille päätyneiden kirjojen kuvilla.
Näyttelyä on tukenut Taiteen edistämiskeskus.


Heinäteatterin teosten alkuhahmottelu sijoittui ajallisesti ja sielullisesti syksyyn ja "Dia de los muertos" (Vainajien päivä) vieton tunnelmiin. Teosten materiaaleina ovat kuivatut, metsistä ja puutarhasta löydetyt, prässätyt kasvit ja löytötavarat, hylättyjen kirjojen kuvat, rautalanka ja savi.
Näyttämöinä toimivien teosten nimet ovat löyhästi suomennettuja 50-luvun etelä-amerikkalaisia iskelmiä. Nimiä ei ole liitetty mihinkään teoksiin vaan ne ovat kaikki ehdotuksia kuten:
Kesyttämisyrityksiä? Meripihkanharmaa? Paskat rakkaudesta? Kuinka voisin koskaan olla vain se toiseksi rakkain? Kaikki on ohi? Lähiseutujen kunkku? Kakkosten karsinassa?

Tähän teokseen tuli kaksi faunien Turussa kuulemaa tarinaa siitä kuinka  koronavuosi oli mennyt (kts edellinen postaus Turun #olohuone306 festivaali), kuten 'tyttö, joka oli saanut 

Fortuna
Vaikkei teoksilla ole varsinaisesti nimiä, tämä teos oli itselleni kollaasi elämän sattumanvaraisuudesta




Kiinnostavinta teoksien rakentamisessa oli se, että henkilöhahmojen avulla kaikki ajat saattoivat olla yhtä aikaa läsnä samassa tilassa ja hahmot yhtälailla haavoittuvina 



Ihmisten kokemuksissa korona-ajasta korostuivat läheiset
ihmissuhteet, niiden kariutuminen tai niiden arvon kirkastuminen

Kuumepuu katsoo tyttöä, sanoo: Rakkaudessa on kaksi vaihtoehtoa, molemmat hajalla. Miten pieninä palasina on, se sanoo, rakkaus maailmalla. Peilinsiruina, joissa aurinko hohtaa kirkkaasti kuin päivänsydän.
“Peilisali”  Saila Susiluodon teoksesta Huoneiden kirja


Teokset galleriassa pikakelauksena:



























































Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Syksyn kauniit ja rohkeat / #Boldandbeautiful of the Autumn 2020 #collageart

Syksyn kauniit ja rohkeat  https://vimeo.com/465328803 Syksyn viimeiset kukkijat näyttävät aina dramaattisilta tuulessa liehuvine terälehtineen. Kyllä on pienillä kukilla uskoa syksyiseen huomiseen! Nämä Kauniit ja rohkeat -teokset syntyivät sen jälkeen, kun olin mukana juhlissa, jotka koronan takia pidettiin ulkosalla ja jollaisia nyt vielä syksymmälläkin vietetään puutarhoissa vaikka lämpötilat voivat kohta käväistä pakkasenkin puolella. The last bloomers are always so pathetic and cute. It reminds me of all the parties we still in autumn have to have in the gardens because of the covid- lockdown. So let's be bold and beautiful!

Aamiainen työhuoneella / Breakfast at the studio #taidekeramiikka #ceramicarts #finnishceramicart #breakfast #aamiaisella

Aamupalalla studion pöydällä. Tällainen on pienoismalli taiteilijan kodista, elämän ja taiteen tekemisen vuorovaikutusesta. Taiteen tekeminen tunkeutuu väistämättä arkiseen elämään ja eletty elämä vuorostaan siirtyy taiteeseen. Luin joskus että Bonnard maalasi ruokapöytä-aihetta paljolti muistin varasta. Arkisilla hetkillä on pitkät ja vahvat muistijäljet: minäkin olen ollut tuossa hetkessä monet kerrat. Olen aloittanut keramiikan tekemisen uudestaan, työskentelin sen parissa viimeksi melkein 20 vuotta sitten Kuvataideakatemiassa opiskellessani. Aloitin nyt tekemällä oman version Vuillardin Breakfast teoksesta. Breakfast on the table in the studio. This is like a model of the home of an artist: art and life spreads into every space of the house and life spreads into the artist's works. I red that Bonnard painted family sitting in the table -theme from memory. It is true, these every day moments you can easily recall. I made my own ceramic version of Vuillard's painting